دستگاه جوش لیزر

در این مقاله درباره دستگاه جوش لیزر می‌خوانید.

اختراع اولين دستگاه ليزر به سال 1960 توسط فردی بنام تئودور هَرولد “تد” مِیمَن بازميگردد. در سال ۱۹۷۱ بسیاری از فیزیکدانان جهان از جمله دکتر علی جوان(کاشف لیزر گازی)، دکتر پرتوی،چارلز هارد تاویز، الکساندر میخابلوویچ پروخورف، سرجیو پورتو،نیکولاس برومن برگن، بوریس استوچف، پییریاکویی نوت،رایموند کیدر،آرتور شاچولوف و ده‌ها فیزیکدان دیگر به ایران (اصفهان) آمدند و در نخستین سمپوزیوم لنزر (سمپوزیوم درفیزیک بنیادی و کاربردی لیزر، اصفهان)، شرکت نمودند. این سیمپوزیوم ۲۹ آگوست – ۵ سپتامبر ۱۹۷۱ با حمایت دانشگاه صنعتی شریف تهران (آریامهر سابق) و با همکاری دانشگاه اصفهان و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در دانشگاه اصفهان برگزار شد. از همایش اولین لیزرتئودور میمن و شماری از دانشمندان فیزیک در ۱۶ می ۱۹۶۰ که بگذریم سمپوزیوم لیزر در اصفهان نخستین کنفرانس بین‌المللی لیزر در جهان بود. جالب است بدانيم كه امروزه ليزرهاي حالت جامد (نظير ياقوت، نئوديميوم ياگ) نيز كم و بيش به صورت همان تكنيك قديمي خود كار ميكنند. روش دميدن محيط فعال از طريق اپتيكي است. البته حضور ليزرهاي نيمرسانا و تابش انها در ناحيه جذب شديد بلورهاي ليزر، تكنولوژي بسيار جديد امروزي را كه دمش ليزرهاي حالت جامد توسط ليزرهاي نيمرساناست متحول ساخته است. اين ليزرها كه با باريكة ليزرهاي نيمه‌رسانا دميده ميشوند، بسيار كوچك و قابل حمل و كم مصرف و با بازدهي بالايي هستند. حتي در اين خصوص پا فراتر گذاشته شده است و ليزرهاي پرقدرت كه در حجم كوچك ساخته ميشوند قادر به توليد باريكه‌هاي پرتوان براي مصارف صنعتي ميباشند.

دسته بندی لیزرها بر اساس محيط‌هاي فعال و روش‌هاي تحريك:

گازها و يا مخلوطي از گازها (ليزرهاي گازي)

بلورها و شيشه‌هاي ممزوج با يونهاي مخصوص (ليزرهاي جامد)

مايعات (ليزرهاي مايع)

نيمه‌هادي‌ها (ليزرهاي نيمه‌هادي)

 

به طور عمده از دو نوع ليزر در جوشكاري و برشكاري استفاده مي شود : ليزرهاي جامد مثل Ruby و ND:YAG و ليزرهاي گاز مثل ليزر CO2. جوشکاری لیزری یک روش جوشکاری دقیق و کارآمد مناسب برای ساخت و تعمیرات اکسسوری طلا، نقره و پلاتین است. جوشکاری بدون درز را امکان پذیر می کند ومعمولا ظاهر اکسسوری را حفظ می کند و در عین حال استحکام و قابلیت اطمینان جوش را تضمین می کند.

پارامترهای جوش لیزری مناسب مانند توان، فرکانس و عرض پالس را بر اساس مواد دستبند و الزامات طراحی تنظیم کنید.

جوشکار لیزری خودکار Superb Melt 200W قابلیت های استثنایی برای جوش دادن دستبندهای طلا، نقره، پلاتین و سایر جواهرات ارائه می دهد. این دستگاه با دقت بالا و نتایج جوش بی عیب و نقص خود، عملکرد عالی را ارائه می دهد. این پارامترهای قابل تنظیم مانند فرکانس، پالس و نقطه نور را فراهم می کند و از سفارشی سازی بهینه اطمینان می دهد. گنجاندن یک میکروسکوپ دوچشمی و واحد دوربین امکان مشاهده دقیق و جلوگیری از خطا را در طول فرآیند جوشکاری فراهم می کند.

فراتر از صنعت جواهرسازی، جوشکار لیزری خودکاردربخش های پزشکی، الکترونیک، ساخت ابزار و خودرو کاربرد دارد. Superb Melt، سازنده مشهور دستگاه جوش لیزری، مدل های مختلفی از جمله گزینه های 80 وات، 150 وات و 200 وات را ارائه می دهد.

پکیج جوشکار لیزری اتوماتیک شامل اجزای ضروری مانند چیلر، صفحه نمایش و ذره بین می باشد. این دستگاه از یک لیزر، سیستم منبع تغذیه و کنترل، سیستم انتقال و فوکوس پرتو و یک استریومیکروسکوپ دوچشمی تشکیل شده است. ویژگی های پیشرفته آن، از جمله نشانگر ریز مختصات کواکسیال، امکان قرارگیری بدون دردسر و بدون نیاز به وسایل تخصصی را فراهم می کند. کنترل پنل کاربرامکان تنظیم دقیق توان لیزر، فرکانس پالس و عرض پالس را فراهم می کند.

جوشکار لیزری اتومات که عمدتاً در صنعت جواهرسازی استفاده می‌شود، ایجاد جوش نقطه‌ای، پر کردن سوراخ‌ها، تعمیر درز و جوشکاری در جواهرات طلا و نقره برتری دارد. این انعطاف پذیری را در تنظیم اندازه نقطه جوش فراهم می کند و حداقل مناطق متاثر از گرما را ایجاد می کند و در نتیجه نقاط جوش زیبایی زیبایی ایجاد می کند. علاوه بر این، نیاز به تمام کاری و پرداخت پس از جوشکاری را کاهش می دهد و در عین حال از موقعیت دقیق بدون آسیب رساندن به جواهرات اطراف اطمینان می دهد.

اصل کار دستگاه جوش لیزر فیبر اتوماتیک شامل استفاده از لیزر فیبر قدرتمند است که منبع گرمایی بسیار متمرکز تولید می کند. پرتو لیزر مواد را در محل اتصال جوش ذوب می کند و یک حوضچه مذاب ایجاد می کند که برای تشکیل یک جوش قابل اعتماد و دقیق جامد می شود. با سیستم های کنترل پیشرفته، تنظیم دقیق توان لیزر، فرکانس پالس و سرعت جوش قابل دستیابی است که کیفیت و عملکرد جوش عالی را تضمین می کند. تطبیق پذیری جوش لیزری فیبر باعث شده است که به طور گسترده در تولید جواهرات، خودروسازی، هوافضا و صنایع الکترونیک استفاده شود.

دستگاه جوش لیزر طلا سازی، از یک پرتو قدرتمند به عنوان منبع انرژی برای جوش دادن قطعات طلا استفاده می کند. این دستگاه با دقت بسیار بالا می تواند قطعات با ضخامت های مختلف را جوش دهد و اتصالات قوی و با کیفیتی را فراهم کنو .تمام فلزات جواهرات اعم از طلا و نقره و… را می توان با لیزر جوش داد.

واتساپ
توییتر
لینکدین
تلگرام
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها