دستگاه لمپرت چیست و چه کاربردی دارد

مسیر رشد کمپانی هارالد لمپرت

در این مقاله در ابتدا اشاره کوتاهی  به تاریخچه شکل گیری شرکت لمپرت و ساخت دستگاههای لمپرت پرداخته شده است. در ادامه میتوانید در خصوص انواع دستگاههای لمپرت، ویژگی ها و کاربردهای آن بخوانید

همانطور که میدانید جوشکاری روشهای مختلف و ابزار متفاوتی دارند، در این مقاله نحوه جوش دستگاههای لمپرت توضیح داده میشود.

تاریخچه شکل گیری لمپرت

در سال 2001 فردی بنام هارالد لمپرت شرکتی را تاسیس کرد که آغازی بر تولید دستگاههای لمپرت و مورد حمایت و پشتیبانی انجمن مرکزی صنایع آلمان بوده است.

اولین نسخه از دستگاه لمپرت تحت عنوان puk111 در نمایشگاه بین المللی Inhorgenta در شهر مونیخ آلمان در سال 2002 به نمایش گذاشته شد

در سال 2003 دفاتر فروش و نمایندگی های لمپرت در امریکا تاسیس شدند و دستگاه لمپرت وارد صنعت طلا و جواهرسازی شد و در نهایت در سال 2004 ورژن جدیدی از این دستگاه تحت عنوان puk2 وارد بازار شد و جایزه محصول سال را از صنعت طلا و جواهرسازی آمریکا به خود اختصاص داد.

از سالهای 2007 تا 2017، puk3،puk4  وpuk5عرضه شدند، که همواره پیشرفت تکنولوژی در هر سری از نمونه ها قابل مشاهده بود.

در نهایت در اوایل سال 2022 شرکت لمپرت جدیدترین دستگاه خود را تحت عنوان puk 6 با طراحی کاملا جدید برای صنعت طلا و جواهرسازی ارائه میکند.

طراحی دستگاه لمپرت puk6 جایزه رقابتهای مسابقات If design آلمان را به خود اختصاص داد و همچنین کیفیت و فناوری جوش نقطه ای را به سطح بی سابقه ای رساند.

روش جوشکاری به روش لمپرت

یکی از روشهای مناسب برای اتصال دو فلز روش جوشکاری میباشد.در این روش ناحیه اتصال دوفلز ذوب شده و حین انجماد مجدد پیوند محکمی بین آنها ایجاد میگردد.

روشهای مختلف جوشکاری وجود دارد که هر یک از آنها کاربردهای خاص خود را دارند.

در انتخاب روش جوشکاری،نوع فلز، نوع جوش(خطی یا نقطه ای) ، سرعت اعمال جوش،استحکام اتصال حائز اهمیت هستند.

طلا از آن دسته از فلزاتی هست که برای ساخت یا تعمیرات آن جوشکاری کاربرد دارد. با توجه به اهمیت فلز طلا و سایر فلزات ارزشمند کاربردی در صنعت طلا و جواهرسازی، انتخاب روش و ابزار جوشکاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

انواع روشهای مورد استفاده در صنعت طلا و جواهرسازی عبارتند از روش جوش TIG، جوش لیزری، جوش با دستگاه لمپرت، جوش اسمیت.

در روش جوشکاری با دستگاه لمپرت، دقت و سرعت بالای جوشکاری و صرفه جویی در وقت و زمان مورد توجه قرارمیگیرد. نوع جوش در روش لمپرت، از نوع نقطه ای میباشد.

اصول جوشکاری توسط دستگاه لمپرت از طریق ایجاد یک حرارت ناشی از قوس الکتریکی ایجاد شده بین الکترود تنگستن و قطعه کار میباشد. در این فرایند، تنگستن حرارت ناشی از قوس الکتریکی و نقطه اثر ذوب فلز تحت گاز محافظ آرگون قرار میگیرند تا از جوش در مقابل اتمسفر محافظت شود و در نهایت اتصالی با کیفیت مطلوب و استحکام چسبندگی بیشتری حاصل شود.

وجود گاز محافظ، از تشکیل ترکیبات اکسیدی و نیتریدی در اثر واکنش حوضچه مذاب با اکسیژن و نیتروژن موجود در اتمسفر هوا جلوگیری کرده و به دنبال آن مانع ایجاد تخلخل گازی و بدنبال آن سبب افزایش خواص مکانیکی جوش در مقابل تنشهای کششی میشود.

 

مزایای جوشکاری به روش لمپرت

  1. روش انجام کار ساده
  2. قابلیت کنترل حرارت
  3. امکان جوشکاری قطعات ظریف با ضخامت کم
  4. افزایش دقت و سرعت جوشکاری و صرفه جویی در وقت
  5. صرفه اقتصادی برای قطعات مصرفی حین جوشکاری
  6. استفاده از گاز محافظ برای کیفیت مطلوب جوش
  7. قابلیت حمل و نقل آسان دستگاه

 

واتساپ
توییتر
لینکدین
تلگرام
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسدی